Holder din krop fast på fedt?

Blogindlæg Smoon (9)

Vægtøgning, angst, træthed, søvnløshed og livsstilssygdomme kan for manges vedkommende spores tilbage til stress

Kortisol er det primære stress hormon, som frigives når din krop bliver stresset. Kortisol frigives som en del af det sympatiske nervesystems "kamp-flugt" respons, hvor det nedsætter immunfunktionen, fordøjelsen og reproduktionen, så der er plads til at fokusere på den øjeblikkelige trussel. Frigivelsen af kortisol er nødvendig for at vi kan handle, kæmpe og flygte, hvis der er fare på færde. Problemet opstår når stressen ikke længere er midlertidig, men pludselig er psykologisk og konstant, for så er kroppens andre nødvendige funktioner pludselig sat på hold meget meget længe. Der opstår simpelthen ubalancer i kroppen. 

Kortisol er ikke kun skidt - 

Når kortisol fungerer optimalt, så er kortisols rolle positiv - her hjælper den dig med at booste din morgenenergi, så du kan komme op om morgenen og starte din dag. Den hjælper dig med at handle og fokusere i løbet ad dagen, mens dine kortisolniveauer helt naturligt vil falde om natten for at give dig en god nats søvn. Når du er stresset giver kortisol dig også den energi, du har brug for, for at håndtere skader og sygdomme - bl.a. ved at give antiinflammatoriske. 

Problemet er for meget kortisol over en længere periode, for så begynder de høje kortisolniveauer at øge mavefedt, insulinresistens, blodtryk og kolestorol. Det kan sænke niveauer af vækst- og kønshormoner, hvilket fører til nedsat fertilitet. Og så kan det ændre din hjernekemi, så du føler mindre glæde, depression og angst. 

Hvis langvarig stress og forhøjet kortisol ikke behandles, bliver dine binyrerne udmattede, og din livsenergi mindskes. 

Hvad kan du gøre for at sænke din kortisol niveauer?


Kærligst 

Find meget mere inspiration og viden på min instagram.

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!

Skriv en kommentar